HAID TIDAK TERATUR


Sejak berkecimpung dalam Shaklee ini, mamawawa sering mendapat / mendengar kes wanita yang haidnya tidak teratur.
Mereka merasa runsing kenapakah ini terjadi dan risau sekiranya ini boleh menjejaskan peluang mereka untuk hamil.
Ramai yang sedar apabila haid tidak teratur, ini mungkin menandakan yang hormon di dalam badannya adalah tidak seimbang dan ovulasi tiap-tiap bulan tidak berlaku seperti sepatutnya.
Ini seterusnya boleh menurunkan kesuburan seseorang wanita. Kerisauan untuk tidak menimang cahaya mata juga kian terasa.
Ada banyak punca kenapa masalah haid tak teratur ni berlaku. Ada yang serius dan ada yang tak. Ada yang perlu dirawat dengan rawatan pakar perubatan. Ada juga yang boleh diperbaiki dengan sedikit pertolongan ubat atau nutrien tertentu ataupun hanya dengan mengubah gaya hidup ke arah lebih baik. Sampaikan untuk beberapa tempoh masa, masalah boleh hilang dengan sendirinya.

Punca-punca masalah ini :
1. Penambahan berat badan secara mendadak @ sampai obesiti &  penurunan berat badan secara mendadak juga boleh menyumbang kepada masalah menstruasi/ haid.
2. Tekanan emosi disebabkan masalah kerja, masalah peribadi dan lain-lain.
3. Masalah hormon. Sebab hormonlah yang mengawal kitaran haid terjejas.
4. Risiko dari pengambilan ubat contohnya pil perancang kehamilan yang boleh sebabkan period jadi sedikit @ langsung haid tak hadir.
5. Penggunaan dadah terlarang.
6. Masalah pada organ pelvik
7. Pertambahan rutin senaman. Sangat selalu berlaku dikalangan atlit sukan.
8 . Kesakitan atau mengalami penyakit seperti kanser.
Haid yang tidak teratur akan memberikan kesan yang buruk kepada sistem tubuh badan normal seorang wanita.
Apatah lagi untuk jangka panjang mesti akan memberikan kesan kepada kesihatan.

Antara kesan dari haid yang tak stabil
1. Kemandulan
Period tak stabil boleh jadi tanda adalah masalah yang serius. Rawatan yang lambat boleh memburukkan lagi keadaan dan merosakkan sistem peranakan dan rahim wanita. Contohnya masalah cyst kronik pada saluran tiub fallopio boleh menyebabkan tiub terpaksa dibuang.
2. Ketidaksuburan dan susah hamil –Impian setiap wanita dan pasangan yang dah berkahwin adalah ingin mendapatkan anak sebagai zuriat sendiri. Tapi masalah period boleh mengganggu kesuburan dan peluang untuk hamil jadi sukar.
3. Masalah kesihatan seperti anemia –Haid tidak teratur juga boleh menyebabkan haid berpanjangan. Ini menyebabkan kehilangan darah yang banyak. Badan seseorang itu pun akan jadi lemah.

Seram juga kesan-kesan ketidaklancaran haid tadi tu, sebab tu kita kena sedia payung sebelum hujan. Jangan pandang remeh atas masalah ini.
Mari lah kita sama-sama amalkan tips di bawah ini. Sediakan payung sebelum hujan kan.

1. Jaga pemakanan dan amalkan diet seimbang –Elakkan makanan berlemak dan makan secara seimbang supaya badan mendapat cukup nutrien dan boleh berfungsi dengan normal.
2. Kawal berat badan dan kekalkan berat badan yang sihat – Elakkan kenaikan ataupun penurunan berat badan mendadak.
3. Amalkan gaya hidup sihat – Bersenam adalah baik untuk kesihatan. Bersenam membantu tubuh berfungsi dengan lebih optimum. Tapi elakkan senaman yang melampau dan berlebihan sebab badan perlukan rehat yang cukup.
4. Hiduplah secara seimbang - hUruskan kerjaya, keluarga, pelajaran dan sebagainya dengan sama rata. Dalam masa sama perlu nikmati hidup supaya diri rasa gembira dan hidup lebih bermakna.
5. Ambil ubat ikut jadual – Sekiranya ada mengambil ubat pencegah kehamilan, pastikan ambil secara konsisten mengikut jadual dan dos yang sepatutnya.
6. Amalkan GLA – GLA dapat membantu menstabilkan dan memperbaiki paras hormon dalam badan dan seterusnya menggalakkan haid berjalan lancar.


Kebanyakan produk GLA dipasaran dihasilkan daripada Evening Primrose Oil (EPO). Tapi GLA Complex Shaklee diekstrak daripada borage yang mana kelebihannya ialah mengandungi 2 kali ganda GLA berbanding EPO. Borage juga adalah 3 kali ganda lebih dari segi bioavailabiliti dan 3 kali lebih berkesan berbanding EPO.
GLA Shaklee digabungkan dengan minyak bunga matahari dan vitamin E supaya lebih berkesan.
GLA Complexc kaya dengan asid lemak Omega 6. Asid lemak ini adalah apa yang diperlukan oleh tubuh wanita untuk merawat masalah haid ini.

Antara fungsi utama GLA Complex ialah:
1. Mengawal selia estrogen dan testosteron
2. Melambatkan menopause
3. Memperbaiki masalah prostatomegaly
4. Menentang pertumbuhan sel tumor dan kanser
5. Menghalang komplikasi diabetes
6. Membantu pelangsingan dan mengelakkan pertambahan berat badan
7. Menghalang tekanan darah tinggi
8. Memperbaiki tekstur rambut
9. Memperbaiki inflamasi kulit





So setiap wanita wajib cuba GLA ini untuk kesihatan hormon, stabilkan haid & kecantikan kulit dari dalam. Untuk kecantikan kulit luaran pula boleh baca info di sini.


LOL lotoflove
Mamawawa,
Founder #AuraBiz #ShakleeON dibawah naungan group terbesar di Sabah iaitu #PolluxBiz 
 Massage/Whatsapp: +60198131301
Fb: Ratna Tna
Fb Page: mama wawa locker
Instagram: mamawawa_vits
Pos Laju/GDX - Seluruh Malaysia
Terminal Bas - Seluruh Sabah
COD - Tawau/Kunak/Semporna

Comments

Falinah said…
Info yg sangat bermanfaat

Popular posts from this blog

CARA BUAT BURASAK BUGIS

KETAM MASAK LEMAK CARA BUGIS

PERNAH KE KOTA KINABALU?